Egyre divatosabb manapság a korai nyelvtanulás Magyarországon. Sok óvoda rendelkezik angol nyelvtanárral, aki heti egy-két alkalommal tart foglalkozást az óvoda egyik külön termében. Van lehetőség különórákon is részt venni a hivatalos oktatási időn kívül,de találunk már két tannyelvű óvodákat is. Ezek rendszerint igen sok pénzbe kerülnek, és nem sokan engedhetik meg magunkat a magas havidíjakat. Így marad az első kettő megoldás, ami havi párezer és 10000 Ft között mozog (heti 1 alkalom), attól függően, hogy felkapottabb vagy inkább új keletű nyelviskolába visszük gyermekünket. Én is dolgoztam ilyen iskolában és óvodában is vagyok „óraadó”. Saját tapasztalataimból állítottam össze öt tévhitet, ami a szülőkben gyakran felmerülhet.

1. Gyermekem még óvodás korában megtanul angolul.

Totális tévedés. Az óvodáskori nyelvtanulás egyetlen célja nem lehet más, mint a nyelv játékos megismertetése a gyerekekkel. Egy játékos kedvcsináló, ami felkelti a gyerekek érdeklődését az idegen nyelv iránt. Nyelvtanárként, azt emelném ki, hogy fontos jó kiejtést hallani 11-12 éves kor előtt. Ezt az időszakot nevezik a pszichológusok nyelvi szempontból is „kritikus periódusnak”. Ezen hipotézis szerint, a pubertás korra bizonyos összeköttetések már fixálódnak az agyban. Ezen időszak elmúltával meglehetősen nehéz olyan beszédhangokat elsajátítani, amik nem az anyanyelv részei. Például az angol ’th’ hang kiejtése. Tanulmányok alapján, azok a gyerekek, akik nem hallottak jó kiejtést a „kritikus kor” előtt, soha vagy nagyon nehezen értek el anyanyelvi szintű kiejtést az idegen nyelvből. Szülőként az lehet számunkra a legnagyobb öröm, ha gyermekünk lelkesedik a nyelv iránt. Ebben nem a tananyag, a módszer vagy a tanfolyam ára meghatározó, hanem inkább a tanár személye és képessége az óvodások figyelmének megragadására és fenntartására.

2. Kövessük a tanár utasítását: mindenáron hallgassuk a CD-t!

Kétség sem fér hozzá, hogy a CD hallgatásával otthon is részben imitálható az anyanyelvi környezet. Ez a tévedés nagyrészt az elsőhöz kapcsolódik. Ha gyermekünk kedvetlen, nagy hibát követünk el vele, ha ráerőltetjük a CD hallgatását. Épp elég, ha majd az iskolában telik meg az élete kötelező dolgokkal. A tanárnak és szülőknek is azt kell elérni, hogy a gyermek kérje, és szeresse hallgatni a hanganyagokat és amellett az órai munka is biztosítson elegendő kihívást. A gyerekek ebben a korban hallás után szövegtöredékeket jegyeznek meg, pl.: egy dal teljes sorát, vagy mondóka szövegét. Nem tudják felbontani, elkülöníteni egymástól a szavakat, még akkor sem, ha jelentésükkel tisztában vannak. A későbbi, iskolai nyelvtanulás során meg fogják fejteni ezeket a szövegtöredékeket beépítve őket a szókincsükbe.

3.Gyermekem szemlátomást nem szeret járni a foglalkozásokra, de csak csinálja végig, nem válik hátrányára.

Ilyen esetben próbáljuk meg kitalálni ennek okát. Lehet, hogy csoportváltással vagy más egyszerű megoldással kiküszöbölhető a gond. Járjunk alaposan utána az okoknak. Ha sokáig fennáll, akkor ne erőltessük, akár év közben is hagyjuk abba a tanfolyamot. Amint már említettem, többet árthat, mint használ az erőltetés. Ha van kedv és lelkesedés, akkor valóban szivacsként működik gyermekünk agya. Játszva tudnak tanulni.

4. Óvodáskorú gyermekem biztosan alkalmas az angol különórákra.

Nagyrészt alkalmas, de ne lepődjünk meg, ha nem. Volt olyan gyermekem, akit a lehető legjobb és színesebb órával sem sikerült délután fél 5-kor lekötni. Nekik talán alkalmasabb az óvodán belüli foglalkozás, ami napközben lezajlik. Ilyen esetben senkit nem lehet hibáztatni. Egy ideig érdemes próbálkozni, de ne éljük át tragédiaként, ha ebben a korban gyermekünk inkább játszani, kint lenni, vagy sportolni szeretne az óvoda után. Ez az egyik hátránya az óvoda utáni nyelvtanításnak. A lányok jobban tűrik az ilyesmit, mert verbálisabban fejlettebbek ebben a korban, mint fiú társaik. Ha ilyesmi áll fenn, akkor vigyük nyugodtan gyermekünket inkább játszani, és várjunk egy kicsit a különórákkal. Még egy esetben nem ajánlott a kisgyermek nyelvórára küldése: ez pedig a súlyos beszédhiba. Ezen esetekben érdemes várni a nyelvtanulással, amíg az anyanyelvi kiejtés helyreáll. Ez a vélemény óvodapedagógusok beszámolói alapján alakult ki. Arra is volt már példa, hogy a raccsoló gyermek sikerélményt élt át az angolórákon, hiszen nincs pörgetett ’r’ betű az angol nyelvben, így a gyermek ki tudta mondani a szavakat. Most is van pösze nagycsoportos óvodásom, aki gond nélkül boldogul az angol szavak kiejtésével.

5. Végleges hátrányba kerül gyermekem, ha nem kezdi el a nyelvtanulást óvodás vagy kisebb korban.

Személyes véleményem szerint, ez is egy nagy tévedés. Talán akár reklámfogásnak is nevezhetném. Nem végleges a hátrány, hanem pótolható. Ha gyermekünket jó tanító veszi kezelésbe, aki megteremti a lelkesedést az idegen nyelv iránt alsó tagozatban; akkor semmi sincs veszve. A „kritikus periódus” előtt fontos, hogy gyermekünk megismerkedjen az idegen nyelv sajátosságaival és jó – akár anyanyelvi szintű – kiejtést halljon. Javaslom azokat az iskolákat, ahol már felső tagozatban van lehetőség emelt óraszámú nyelvórára, vagy tagozatra. Azok a gyerekek, akik minél korábban elkezdik az idegen nyelv elsajátítását, időt nyernek. Korábban elindulnak ezen a csodálatos utazáson, ami a nyelvtanulás élethosszig tartó folyamata.

 Tormáné Hosszú Ivett

http://familynyelviskola.postr.hu/

http://nyelviskolakaposvar.blogspot.com/

A bejegyzés trackback címe:

https://familynyelviskola.blog.hu/api/trackback/id/tr302816906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása